top of page

Ako vytvoriť profesionálny LinkedIn profil

V dnešnej digitalizovanej dobe je dôležité mať vybudovanú pevnú a reprezentatívnu online identitu. Koľkokrát sa stane, že v osobnostných dotazníkoch nájdeme políčko „Pridať LinkedIn profil.“ Životopis je samozrejme stále rovnako dôležitý, ale čoraz viac si firmy a recruitery všímajú ako prvý práve LinkedIn profil a často sa ozývajú potenciálnym kandidátom na pracovné pozície práve prostredníctvom tohto kanálu.





LinkedIn je sociálna sieť zameraná na profesionálny rozvoj, budovanie profesionálneho povedomia a vzájomné profesionálne prepájanie. Je to platforma, kde môžeme prezentovať svoje pracovné skúsenosti, zdieľať svoje odborné znalosti a nadviazať dôležité obchodné kontakty. Aby sme na LinkedIn-u vytvorili dojem a zapôsobili na ostatných profesionálov, je dôležité mať dobre zostavený a profesionálny profil.


Základné prvky, ktoré musí obsahovať úspešný profil


Musíme si pamätať, že náš LinkedIn profil je online vizitkou, ktorá nás prezentuje pred profesionálnym svetom. Preto si musíme vyhradiť čas na vytvorenie kvalitného profilu, ktorý nám pomôže zaujať a rozvíjať našu profesionálnu sieť.


Profilová fotografia - Profilový obrázok je prvá vec, ktorú si ostatní ľudia všimnú pri prezeraní nášho profilu. Táto fotografia by mala byť vyfotená podobným štýlom ako tá, ktorú by sme dali do životopisu – na fotografii by sme mali byť vhodne oblečení, mať priateľský a profesionálny výraz tváre a mať za sebou neutrálne pozadie.


Na fotografii by sa nemali objavovať ďalšie osoby a určite nie sú vhodné fotografie z dovoleniek alebo večierkov. LinkedIn je profesionálna sociálna sieť a zdieľanie takýchto zážitkov je lepšie nechať pre Facebook alebo Instagram.


Cover photo – Titulná fotka je tiež dôležitým faktorom. Je to hlavička nášho profilu a je výrazným prvkom na obrazovke pri jeho zobrazení. Na rozdiel od profilovej fotky, pre niekoho môže byť ťažšie si predstaviť, čo vložiť na toto miesto. Môže to byť niečo neutrálne ako citát, logo firmy alebo fotka tímu. Na tomto mieste sa môžeme pochváliť nejakou svojou významnou zásluhou alebo tvorbou, napríklad grafikou alebo vizuálom z aplikácie, ktorú sme vytvorili, prípadne fotografiou z konferencie alebo iného profesionálneho podujatia.

Samozrejme aj pri tomto vizuále platí, že musí pôsobiť profesionálne.


Titulok - Profilový titulok je krátky text, podľa ktorého si nás ľudia zapamätajú. Musí byť úderný a výstižný, a preto ho je vhodné využiť na zdôraznenie našej profesie alebo aktuálneho pracovného postu. Prípadne to môže byť aj citát alebo výrok, ktorý nás vystihuje a ktorým sa riadime v oblasti kariéry.


Sekcia „O mne“ - Profilový sumár je priestor, kde môžeme popísať svoje záujmy, skúsenosti a ciele. Text by mal byť stručný, ale zároveň pútavý. Môžeme sa zamerať na to, čo nás robí jedinečným a ako môžeme prispieť k danej oblasti.


Najdôležitejšie informácie, ktoré chceme povedať, je lepšie uviesť hneď na začiatku. Limit textovej sekcie síce je 2600 znakov, ale pri otvorení profilu sa v skutočnosti zobrazujú iba prvé 3 riadky, a pre zobrazenie celého textu by sa muselo kliknúť na „Zobraziť viac“. Pokiaľ si človek hľadá prácu, tak práve tieto 3 riadky je vhodné použiť na špecifikáciu pozície, na ktorú by rád nastúpil.


Recruiteri sa najčastejšie ozývajú ľuďom s ponukami na pozície podobnými tým, ktoré sú uvedené v profilovom “životopise“ (sekcia nižšie), ale ak by sme sa chceli posunúť ďalej alebo zmeniť odvetvie, tak práve sekcia „O mne“ je najlepším priestorom na odovzdanie informácie o tom.


Zaujímavým prvkom, na ktorý nemôžeme zabudnúť, je použitie kľúčových slov. Dobrou skúsenosťou je spraviť si prieskum toho, aké slova sa najčastejšie používajú pri popise oblasti, ktorá nás zaujíma, a potom použitie týchto slov v texte. Kľúčové slova značne znásobia šance, že sa objavíme zamestnávateľom a recruiterom pri vyhľadávaní.


Pracovné skúsenosti a vzdelanie - Rovnako ako v životopise, aj tu je vhodné miesto na zdokumentovanie svojich pracovných skúsenosti a vzdelania. Zamestnania a skúsenosti je vhodné uviesť vrátane názvu pozície, názvu spoločnosti, dátumu a popisu úloh, ktoré sme plnili, a zodpovedností. Je vhodné označovať reálne firmy, najlepšie také, ktoré majú profil na LinkedIn. Týmto sa prepojíme s ostatnými zamestnancami a navyše sa nám do profilu pridá logo firmy, a tak náš výpis pozícií bude vyzerať oveľa profesionálnejšie, než keby tam bol len iba napísaný text.


Okrem zamestnaní môžeme uviesť úspechy a projekty, na ktorých sme pracovali. Ak sme sa v minulosti zúčastnili nejakých vhodných odborných kurzov alebo sme získali ceny v oblasti kariéry, bude určite plusom, ak na našom profile uvedieme aj tieto naše zásluhy.


Odborné zručnosti a znalosti - LinkedIn nám umožňuje zobraziť svoje odborné zručnosti a znalosti. Musíme si dôkladne rozmyslieť, ktoré z nich sú relevantné pre oblasť, ktorej sa venujeme alebo pre prácu, ktorú by sme si radi našli a tie zdôrazniť. Netreba to preháňať s množstvom – nikto nebude listovať nekonečne dlhý zoznam zručností na to, aby našiel tu, ktorá sa hodí ku konkrétnej pracovnej pozícií. Je lepšie napísať len zopár, napríklad top 10 skills, ktoré ale budú naozaj relevantné.


Zároveň LinkedIn umožňuje uviesť, na akých pracovných pozíciách sme sa tieto zručnosti naučili alebo využili. Takto je to hneď prehľadnejšie a pôsobí to ako menší dôkaz toho, že ich naozaj ovládame.


Máju LinkedIn aj naši kolegovia z predchádzajúcich a súčasných zamestnaní? Môžeme ich poprosiť potvrdenie našich skills.


Ak chceme ukázať nejaké konkrétne potvrdenie skills, tak môžeme využiť možnosti kvízov od LinkedIn, výsledky ktorých môžu slúžiť ako dôkaz o našich vedomostiach.


Okrem profesijných zručnosti nemôžeme zabudnúť ani na jazykové znalosti. Okrem samotného jazyka je dôležité uviesť aj správnu jazykovú úroveň, tú môžeme vyčítať buď z jazykovej skúšky, certifikátu (ak nejaký máme) alebo zistiť na základe niektorého z dostupných online testov.


Url adresa – Prečo je dôležitý taký “neviditeľný“ prvok ako je url adresa profilu? Túto adresu na LinkedIne vieme personalizovať na svoje meno. Vo výsledku bude v tváre https://www.linkedin.com/in/naša-url. Adresa je podstatná hlavne z hľadiska prehľadnosti, profil tak bude pôsobiť oveľa profesionálnejšie a hlavne bude ho oveľa ľahšie dohľadať. Pre recruitera je pochopiteľne jednoduchšie zadať meno do url adresy, než človeka hľadať manuálne.


Najvhodnejšou kombináciou je samozrejme meno-priezvisko, ale môže nastať prípad, že túto adresu už má niekto iný. Vtedy to môžeme trochu obmeniť a skúsiť napríklad menopriezvisko, priezvisko-meno, priezviskomeno, prípadne za meno pridať názov firmy.



Ako vyniknúť medzi ostatnými


Snáď najdôležitejším krokom, ktorý môžeme spraviť na to, aby náš profil vynikol spomedzi ostatných je interaktivita. Môžeme mať najviac prepracovaný profil, ale ak bude čisto statický, tak kým ho človek reálne nerozklikne, tak nebude viditeľný.


LinkedIn komunita je silná zbraň. Zdieľanie vhodných príspevkov, komentáre pod príspevkami iných ľudí a ich prezdieľavanie – to všetko môže zvýšiť viditeľnosť nás ako osoby a nášho profilu a tiež pomôže s nadviazaním nových profesijných vzťahov. Do povedomia ostatných sa dostaneme už len tým, že im budú chodiť upozornenia o našej interakcii.


Tak isto nemusíme len čakať na to, kým nás niekto osloví. Môžeme byť proaktívni a urobiť prvý krok aj my. A to neznamená, že vyslovene musíme niekomu písať – LinkedIn umožňuje posielať žiadosti o „Spojenie“, niečo podobné ako žiadosť o priateľstvo na Facebooku alebo sledovanie na Instagrame. Človek, ktorý má veľa spojení určite pôsobí zbehnutejšie a zároveň je ľahšie dohľadateľný, napríklad cez spoločné kontakty.


Keď posielame pozvánku na spojenie môžeme vyniknúť aj tým, že ju personalizujeme a napíšeme pár slov o tom, čo robíme a prečo oslovujeme daného človeka.


V neposlednom rade, ak hľadáme prácu, tak je o tom vhodné ostatných informovať tým, že svoj profil v rámci nastavení označíme ako „Open to Work“ (Open -> Finding a new job). Táto informácia sa potom bude zobrazovať priamo na profilovom obrázku, a tak sa zvýši šanca, že si recruiteri pozrú náš profil a oslovia nás.






282 views0 comments
bottom of page