top of page
Writer's pictureElizabeth Karphukhina

Čo je to objemový nábor a ako ho využiť?

Slová ako je recruitment a headhunting môžu byť väčšine z ľudí, hlavne tých pracujúcich v HR, známe, ale vedeli by popísať, čo je to objemový nábor? Tento menej známy pojem je jednou zo služieb personálnych agentúr, ktorá zamestnávateľom dokáže značne ušetriť peniaze a prináša výhody hlavne pri obsadzovaní nižších pracovných pozícií a pozícií s vysokou fluktuáciou.


Hľadáte skladníka, čašníkov či telefonických operátorov? Objemový nábor bude pre vás tou vhodnou voľbou.






Objemový nábor, známy aj ako bulk recruitment, je proces zameraný na výber a úspešné obsadenie veľkého počtu uchádzačov v pomerne krátkom čase. Tento druh náboru je často potrebný v situáciách, kedy firma rýchlo expanduje, otvára nové pobočky, pripravuje sa na zvlášť veľký projekt alebo čelí sezónnym výkyvom, ktoré si vyžadujú viac pracovnej sily.


Vo veľkej väčšine prípadov sa objemový nábor týka nižších pozícií a pozícií na ktorých sa často obmieňajú zamestnanci. Príkladom môžu byť práve pozície: skladník, predavač, elektromechanik, čašník, shop assistant a podobne. Firmy majú zafixovanú predstavu, že personálne agentúry sú vhodné výhradne pri nábore kandidátov na ťažšie obsadzované, špecializované pracovné miesta a headhunting, pričom niektoré agentúry im vedia ponúknuť oveľa viac. V Ubbe sme jednou z mala agentúr, ktorá má objemový nábor zakomponovaný do svojej hlavnej ponuky.


Objemový nábor môže predstavovať výzvu pre interné HR oddelenia firmy, pretože si vyžaduje veľké množstvo času a zdrojov. Hlavne v dnešnej dobe, kedy je nezamestnanosť na pomerne nízkej úrovni a dopyt po práci vysoký, je ťažké odchytiť veľa vhodných kandidátov naraz a pravidelne kontrolovať nové žiadosti a životopisy. Firma nechce a nemá čas obvolávať desiatky až stovky ľudí denne, hlavne keď veľká časť z kontaktovaných kandidátov, môže mať na ďalší deň už inú prácu.


Túto situáciu niektoré spoločnosti riešia tým, že si zamestnancov prenajímajú cez externe agentúry – to síce rieši časť problémov, ako sú odvody alebo čas, ale v konečnom dôsledku to vychádza ako drahý výdavok a nie vždy sa to finančne oplatí, hlavne menším firmám.


Personálne agentúry ku problému pristupujú trochu z iného uhlu. Zamestnancov neprenajímajú, ale kvázi zastupujú HR oddelenie a starajú sa o vyhľadávanie a oslovovanie uchádzačov s cieľom úspešne dostať čo najviac kandidátov na pracovný pohovor s klientom.


Agentúra má dedikovaných zamestnancov, ktorí sa špecializujú presne na takýto typ náboru. Vedia, kedy a kde nájsť ľudí, majú prehľad o tom, čo uchádzači hľadajú a na základe toho správne podať ponuku tak, aby čo najviac zaujala. A hlavne, majú kapacity na to, volať uchádzačom hneď, ako zverenia svoj životopis, a tak môžu zaručiť vyššiu úspešnosť. Personálne agentúry majú často vytvorenú aj vlastnú rozsiahlu databázu kandidátov a dokážu rýchlo a efektívne vyhodnocovať veľký počet životopisov a pohovorov.


A čo cena? Oplatí sa hľadať veľký počet zamestnancov cez personálnu agentúru? Pri klasických náborových procesoch je zvykom, že agentúra dostáva zaplatené za úspešný nástup zamestnanca na novú pozíciu, väčšinou sa jedná o sumu vo výške určitého násobku hrubej mzdy daného zamestnanca. Pri objemovom nábore by sa taký systém odmien klientovi neoplatil, vzhľadom na to, že zamestnancov môže nastúpiť veľa naraz, a tak sa zavádzajú mesačné paušály. Firma mesačne platí agentúre určitú čiastku a agentúra na oplátku mesačne zaručuje určitý počet pohovorov. Takto sa môže zamestnať ľubovoľný počet uchádzačov bez toho, aby sa muselo platiť niečo navyše.


Pokiaľ vás tento typ náboru zaujal a mali by ste záujem o spoluprácu, neváhajte nás kontaktovať na tel: 0947927719 alebo na johana@ubbe.sk

23 views0 comments

Comments


bottom of page