Hľadáte do svojej firmy zamestnancov a zvažujete, či využiť služby personálnej agentúry? Zaujíma vás ako prebieha recruitment proces, aké sú typy náborov a koľko stoja?
Personálna agentúra predstavuje pomyselný most medzi zamestnávateľmi, ktorí ponúkajú určitý druh práce, a uchádzačmi, ktorí hľadajú zamestnanie. Zastrešuje celý náborový proces a pomáha obsadiť pracovné pozície tými najvhodnejšími kandidátmi. Zohľadňuje potreby firiem a predstavy zamestnancov, na základe ktorých vytvára riešenia, s ktorými budú spokojné obidve strany.
Čo ponúka personálna agentúra?
Personálna agentúra šetrí čas a prácu zamestnávateľom. Má bohaté skúsenosti a zdroje a vie presne kde a kedy hľadať zamestnancov, ktorí majú vhodnú kvalifikáciu na dané voľné pracovné miesto.
Štandardnou službou, ktorú ponúka väčšina agentúr, je špecializovaný nábor. Tento typ náboru je vhodný pre zamestnávateľov, ktorí hľadajú jedného človeka na konkrétnu pracovnú pozíciu. Personalista si dôkladne zisťuje všetky aspekty a špecifikácie pracovnej pozície, vyhľadáva a preveruje životopisy uchádzačov a dohaduje pohovory s klientom. Úspešným záverom spolupráce je podpis zmluvy s najvhodnejším uchádzačom.
Moderné agentúry ponúkajú aj iné typy náborov. Napríklad, ak zamestnávateľ chce obsadiť pracovnú pozíciu s vysokou fluktuáciou alebo do firmy hľadá väčšie množstvo zamestnancov naraz, tak sa mu viac oplatí využiť službu objemového náboru. V tomto prípade celý proces funguje na mesačnej báze a cieľom personálnej agentúry je dohodnúť čo najviac pohovorov u klienta. Väčšinou agentúra garantuje určitý počet pracovných pohovorov za mesiac.
Dajú sa samozrejme vymyslieť aj spolupráce na mieru. Moderné personálky a hlavne tie, ktoré sa vyznačujú individuálnym a osobným prístupom vedia po komunikácii s klientom vymyslieť riešenia, ktoré by lepšie vyhovovali jeho špecifickým potrebám.
Koľko stoja jednotlivé služby?
V prípade špecializovaného náboru je celý recruitment proces zadarmo – agentúry fungujú na princípe tzv. success fee. Znamená to, že klient vyplatí personálnej agentúre odmenu až v prípade úspešného obsadenia pracovnej pozície. Bežnou cenou je v priemere 2,5 až
4-násobok hrubého platu zamestnanca, cena sa však môže líšiť v závislosti od konkrétneho typu pracovnej pozície a náročnosti jej obsadenia.
Ostatné typy náborov sú ohodnotené v závislosti od ich priebehu. Ak by sa za objemový nábor platilo podľa princípu sucess fee, teda pri každom podpise zmluvy, tak by sa to zamestnávateľom finančne neoplatilo. Pri obsadzovaní pracovných pozícií s vysokou fluktuáciou alebo väčším počtom hľadaných zamestnancov sa preto platí na mesačnej báze a je jedno, aké veľké množstvo zamestnancov reálne nastúpi.
V prípade individuálnych riešení sa cena odvíja od dohody medzi agentúrou a klientom.
Ako prebieha náborový proces krok za krokom:
Personálna agentúra sa dohodne s klientom, zamestnávateľom, na konkrétnych požiadavkách a vlastnostiach, ktoré vyhľadáva u svojich budúcich zamestnancov. Do úvahy sa berú všetky špecifikácie – spolu s klientom si vie agentúra utvoriť obraz ideálneho kandidáta.
Potom začína samotný náborový proces. Na základe podmienok sa skompletizuje pracovná ponuka, ktorá sa potom inzeruje ďalej na webovej stránke agentúry, ako aj na sociálnych sieťach a špecializovaných pracovných portáloch. Agentúry väčšinou disponujú aj vlastnou kvalitnou databázou potenciálnych uchádzačov.
Záujemcovia reagujú na pracovnú ponuku tak, že pošlú svoj životopis. Zároveň personálna agentúra aj priamo vyhľadáva a oslovuje nádejných kandidátov, ktorí vynikajú na pracovnom trhu, či už online alebo telefonicky.
Kandidátov si personálna agentúra vždy dopredu „preklepne“. Prvým krokom je telefonický rozhovor, kedy si overí záujem uchádzačov o pracovnú pozíciu, ako aj prezistí ich komunikačné či jazykové schopnosti. Usporadúvajú sa aj osobné pohovory, kedy sa recruiter stretne s uchádzačmi buď v agentúre alebo na dohodnutej lokácii.
Kandidát môže byť vyzvaný na dodatočné preukázanie konkrétnych kompetencií a zručností. Spôsob sa odvíja od pracovnej pozície. Môže sa jednať napríklad o ukážku tvorby z minulosti, vytvorenie konkrétneho obsahu, jazykový test alebo prezentáciu.
Vybraní uchádzači sú zavolaní na pracovný pohovor priamo u reálneho zamestnávateľa. Personálna agentúra je s uchádzačmi v kontakte počas celého procesu, sprostredkúva komunikáciu aj spätnú väzbu obidvom stranám.
Posledným krokom je ponuka na podpísanie zmluvy úspešným uchádzačom. A potom už len samotný podpis a začiatok novej nádejnej spolupráce.
Ani kandidáti, ktorým sa ku podpisu zmluvy nepodarilo dostať, nemusia vešať hlavu. Personálna agentúra si ich zapamätá a v prípade pracovnej ponuky, ktorá by sa k nim hodila, ich určite bude kontaktovať.
Máte ďalšie otázky? Uvažujete o spolupráci s personálnou agentúrou? Napíšte nám alebo zavolajte a dohodneme sa na osobnom stretnutí, kde všetko preberieme.
+421 905 214 069
Comments