top of page

Majú motivačné listy v dnešnej dobe ešte význam?

Pod pojmom motivačný list si mnohí, hlavne v mladej generácii, predstavujú text, plný "omáčok", ktorý slúži ako úvod k životopisu. Človek si práve preto často povie, že ho radšej nechá vygenerovať nejakému chatbotovi poháňanému umelou inteligenciou, a že sa vlastne jedná skôr o takú zbytočnosť, ktorú si aj tak nikto nebude podrobne čítať. Zdanie však klame! V nedávnom prieskume celých 94 % náborových manažérov uviedlo, že motivačné listy stále zohrávajú dôležitú úlohu pri výbere uchádzača a často práve na základe nich sa personalisti rozhodnú, koho pozvú na pohovor.


V tomto článku sa dozviete:

  • Čo vlastne ten motivačný list je

  • Akým frázam sa radšej vyhnúť

  • Ako napísať motivačný list



 

Čo vlastne ten motivačný list je


Motivačný list je sprievodný text k životopisu, ktorý poskytuje priestor na to, aby sme sa priblížili potenciálnemu zamestnávateľovi z osobnejšej stránky. Kým životopis obsahuje faktické údaje o našej kariére, vzdelaní a zručnostiach, motivačný list je miestom, kde môžeme pretvoriť fakty na presvedčivý kariérny príbeh, v ktorom vieme zdôrazniť naše nadšenie pre pozíciu a spoločnosť, ako aj vyzdvihnúť, prečo sme pre danú prácu ideálnym kandidátom. Je to zároveň skvelý spôsob, ako objasniť prípadné medzery v životopise alebo dôvody pre zmenu kariéry v minulosti.

 

Akým frázam sa radšej vyhnúť

 

Jednou z najčastejších chýb pri písaní motivačného listu je vsadenie na univerzálnu šablónu. Uchádzači si často napíšu "všeobecný" text a potom ho hromadne používajú, možno s menšími úpravami, pre každú pracovnú pozíciu. Takto vznikajú dva možné problémy. V prvom prípade list bude príliš rozsiahly a bude zahŕňať zbytočné informácie a popis skúseností, ktoré nie sú nijako relevantné pre konkrétnu pracovnú pozíciu. Motivačný list nemá byť tak stručný, ako je životopis, ale nemá to byť ani dlhá slohová práca, preto si treba dávať pozor, aby sme udržiavali rozumný rozsah a popísali iba tie najrelevantnejšie informácie. Druhým problémom vie byť prílišná univerzálnosť, kedy list je plný prázdnych klišé fráz, ktoré používajú všetci a neprinášajú žiadnu hodnotu.

 

Poďme si uviesť príklady fráz, ktoré vedia hneď na prvý pohľad odradiť personalistu:

  • „Reagujem na vašu pracovnú ponuku,“ ako prvá veta. – Toto je typická veta, ktorou otvára svoj motivačný list väčšina uchádzačov. O to dôležitejšie je, aby sme vynikli hneď na začiatku a použili niečo menej strohé, vyjadrili svoj entuziazmus a motiváciu.  

  • „Som komunikatívny/a“, „Som proaktívny/a“ alebo „Som tímový hráč“ – vlastnosti tohto druhu si vie napísať každý a nemusí to byť vždy pravda. Čím viac takýchto fráz použijeme, tým očividnejšie bude, že len chceme zahovoriť fakt, že nemáme veľa iných zručnosti a skúsenosti. Vhodnejšie je napísať konkrétne príklady z praxe, na ktoré sme hrdí, a ktoré dokazujú naše tvrdenia. Svoje soft skills vieme vyzdvihnúť napríklad popisom konkrétneho projektu alebo súťaže, kde sme ich aktívne využívali.

  • „Potrebujem prácu“ alebo „Už dlhšie si hľadám prácu“ – Motivačný list nás má "predať" zamestnávateľovi a nie ukázať mu, že nie sme schopní sa zamestnať a uchádzame sa o hocijakú pozíciu, čo príde pod ruku.

  • „Verím, že som ideálnym kandidátom na túto pozíciu.“ – Je to sebavedomá veta, ale používajú ju takmer všetci, takže vyniknúť nám určite nepomôže. A ak hej, tak to pravdepodobne nebude v dobrom svetle. To, či je kandidát vhodný na pozíciu, aj tak najlepšie posúdi personalista sám.

 

Ako napísať dobrý motivačný list

 

Tak a teraz sa poďme pozrieť na to, čo sa do motivačného listu naopak oplatí napísať.

 

V prvom rade si musíme zistiť podrobnejšie informácie o spoločnosti a pracovnej pozícii, o ktorú sa uchádzame a urobiť si predstavu o tom, čo vlastne hľadajú a ako do toho zapadáme my. Motivačný list je dôležité písať na mieru a v pozitívnom duchu.

 

Druhým krokom je návrh správnej štruktúry. List by väčšinou nemal zaberať viac ako jednu stranu rozdelenú na 3 až 4 odstavce na základe obsahu. Mal by obsahovať kratšie ale úderné vety a mal by znieť prirodzene a nie príliš "škrobene". Dobrou praxou je rozložiť si obsah na 4 základné časti:

 

  • Úvod a krátke predstavenie sa – toto je prvá časť listu, takže tu si naozaj musíme dať záležať. Najkľúčovejšie je prvá veta, preto je dôležité neomieľať časté frázy, ale vymyslieť niečo vlastné.

  • Prečo máme záujem o zamestnanie práve v tejto firme – tu popíšeme práve tu motiváciu, čo nás na pozícii a firme zaujalo. Nie je to o tom, že by sme firme mali lichotiť, v tomto prípade sa cení osobitosť a úprimnosť.

  • Prečo sa hodíme na pracovnú pozíciu – v tejto sekcie z nášho životopisu vyberieme a podrobnejšie popíšeme to, čo nás robí vhodným kandidátom pre konkrétnu pracovnú pozíciu. Je to v podstate súhrn našich zručností a silných stránok podložený skúsenosťami z praxe. Aj napriek tomu, že to láka, motivačný list nie je o tom, aby sme sa vychvaľovali tým, čo vieme. Naopak, mali by sme menej písať o sebe a viac o našom vzťahu k novému zamestnávateľovi. V tejto sekcii je preto dobre sa zamerať len na 1-3 svoje vlastnosti, ktoré nám prídu ako najrelevantnejšie pre pozíciu.

  • Silný záver – v neposlednom rade popíšeme, čo by sme očakávali od spolupráce a ako by spolupráca bola prínosná pre danú firmu. Je dôležité znovu zdôrazniť svoj záujem, tento krát z praktického hľadiska.

     

324 views0 comments

Comments


bottom of page